Tossal de Mortórum

Ruta: Tossal de Mortórum

Distància: 4 km

Desnivell: 90 m

Participants: Salva i Jesús.

El punt d’inici el fem des del camí el Perol només ixim de la carretera CV 146 cap al km 4,5 Decidim fer aquesta ruta fàcil i de poc recorregut per a evitar la calor de l’estiu.
Arribem a la paleta identificativa que ens indica cap al tossal de mortorum.
La ferradura

Després d’una pujada no molt llarga e intensa de desnivell i amb la ferradura sempre de referència, arribem al poblat íber  del Mortórum que data de l’edat de bronze. Informació: www.castellonarqueologico.es

Poblat del Mortórum

Després de gaudir de les fantàstiques vistes anem al túmul del mortorum, lloc on enterràven als habitants del poblat.

Túmul del Mortòrum

Tornem de nou al poblat perquè hem vist un lloc ideal per a gaudir del nostre tradicional cafenet i del pastís «lemon bar» de M. José.

Lemon bar

Una vegada hem gaudit del moment és hora de continuar.

Ho fem tornant de nou cap al túmul i una vegada arribem baixem per on podem buscant la mina del mortorum datada cap a l’edat de ferro per a l’extracció de metals. Informació: wikipedia.

La baixada no hi ha sendera però es recomana portar el track per a guiar-se. Baixant ens trobem una magnífica aranya.

Després de veure la mina ens trobem prop del mas de Senseganya on agafarem una pista que ens portarà a la carretera de la Ribera, la CV 145.
A pocs metres caminat per la carretera la deixem agafant a la nostra dreta el camí del mortorum.

Passem de llarg els massos de Vicent de Ros, de Borràs, de Ciprià, de Gamba i a l’arribar al mas del gat agafem el camí de Perol.
Abans d’acabar la ruta d’avui i com s’ha fet curteta anem a veure l’arc romà de Cabanes del segle II d.c.